تبلیغات
فناوری|تکنولوژی|امنیت - مطالب بهمن 1397

هزینه های پیام رسان های فوری از کجا تامین می شود؟

سرها در گریبان است و هر کس به کاری مشغول. وقتی از دور به آنها نگاه می کنی گمان می کنی سخت در بحر تفکر غرقند و سرگرم کاری بس مهم اما واقعیت این است که شهروندن هزاره جدید، اسیر نمایشگرهای نو با نورهای درخشان شده اند. در اتوبوس و مترو، میهمانی و اداره، هر جا که فکرش را بکنی اکثریت با آنهاست که موبایل و تبلت به دست، سر به زیرند و در دنیای خود سیر می کنند.

این با «همان تنهایان» البته دور از آدمیزاد به سر نمی برند. در سال های اخیر اپلیکیشن هایی ساخته شده اند که در دسته پیام رسان های فوری جای می گیرند و به سرعت پیغامی را از یکی به دیگری می رسانند. امکانات و مزایای هر کدام جذابیت های فراوانی می سازد که باعث می شود نه تنها خود پیام که ابزار استفاده از آن نیز برای کاربران جذاب باشد.

جالب اینکه اپلیکیشن های اصلی که به عنوان پیام رسان فوری مورد استفاده قرار می گیرند، در رقابت با یکدیگر رایگان اعلام شدند و استفاده از تمام ویژگی ها و مزایای آنها برای کاربر هیچ هزینه ای را در پی نخواهد داشت.

اگر کمی از این فضای مصرفی فاصله بگیریم یک سوال بیش از دیگر مسائل خود را نمایان می کند. هدف سازندگان از ارائه خدمات «مسیجینگ» به صورت گسترده و رایگان چیست؟ آیا آنها به صورت مخفیانه از کاربری ما و وقت گذرانی در این شبکه ها پولی  به جیب می زنند یا اینکه اینجا تنها یکی از سنگرهای پولشویی های وسیع دیگر است؟ شایدهم باید این نگاه بدبینانه را کنار بگذاریم و باور کنیم که افراد پشت این اپلیکیشن ها کسانی هستند که به فکر گسترش ارتباطات و طرفدار سهولت در اطلاع رسانی هستند.

در دنیای هزار رنگ و پر تنوع فناوری برای استفاده از یک اپلیکیشن ساده گزینه های زیادی پیش رو است اما در این بازار شلوغ و پر گزینه، «تلگرام» و «واتس آپ» دو رقیب پرطرفدار هستند. برای کاربران ایرانی تلگرام شناخته شده تر است و اما واتس آپ را به عنوان مقصد اصلی کاربران جهانی می شناسند. استفاده از این اپلیکیشن ها آنقدر فراگیرند که اصلا به نظر نمی آید که در سه چهار سال اخیر استفاده از آنها رایج شده است. مثلا تلگرام را برادران دوروف، نیکلای و پاولدر در سال ۲۰۱۳ تاسیس کردند.

پاول دوروف را به عنوان زاکربرگ روسیه می شناسند و از همین جهت نیز می توان تلگرام را شبکه اجتماعی بزرگ روسی نامید. هر چند مقر اصلی آن این روزها در برلین آلمان قرار دارد. در روزهای اول تولد پیام رسان تلگرام، سازندگان اعلام کردند که این نرم افزار در همان روزها بیش از ۱۰۰ هزار بار دانلود شده است.

بعد از تولید در مارس ۲۰۱۴ مراجعه به تلگرام به ۳۵ میلیون بار در ماه رسید که روزانه از ۱۵ میلیون کاربر فعال میزبانی می کرد. اتفاقات مختلف در سال های بعد از تولید تلگرام موجب شد اقبال عمومی به این ابزار پیام رسان بیش از گذشته شود. به عنوان نمونه در کره جنوبی نرم افزار Kakao از محبوبیت زیادی برخوردار بود اما وقتی مقام های این کشور تصمیم گرفتند که نظارت بر محتوا را افزایش دهند، کاربران زیادی از کره جنوبی به تلگرام کوچ کردند.

برای همین در سال ۲۰۱۵ تلگرام به صورت ماهانه پذیرای ۶۲ میلیون کاربر بود و ۱۲ میلیون پیم نیز در این فاصله میان کاربران رد و بدل می شد. این افزایش کاربران موجب شد سامسونگ در همان سال ۲۰۱۵ اعلام کند که از تلگرام به عنوان اپلیکیشن داخلی بعضی از گوشی های خود استفاده خواهد کرد. سامسونگ دلیل این مسئله را متن باز بودن پروژه تلگرام عنوان کرد.

تلگرام زمانی پا به عرصه فناوری گذاشت که رقیب اصلی اش واتس آپ حدود چهار سال قبل یعنی در سال ۲۰۰۹ ساخته شده بود. «برایان اکتون» و «جان کوم» موسسان اوکراینی واتس آپ بودند و انگیزه اصلی شان ساختن جایگزینی برای پیامک هایی بود که هزینه بالایی به کاربر تحمیل می کردند. موفقیت واتس آپ در سال ۲۰۱۴ به اوج خود رسید و همین مسئله موجب شد که از سوی فیس بوک، بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا، خریده شود؛ آن هم با رقم حیرت انگیز ۱۹ میلیون دلار.

گوگل و زیرمجموعه های آن مانند یوتیوب، فیس بوک و توییتر، شبکه های بزرگی هستند که سالانه رقم سود خود را اعلام می کنند و درباره گردش های مالی آنها مدام در رسانه ها نوشته می شود اما وقتی صحبت پیام رسان ها می شود، این شرایط متفاوت می شود. این سرویس ها به صورت محرمانه فعالیت های پشت پرده ای هم دارند که به دلیل مخفی بودن نمی توان در مورد ماهیت آنها بحث و گفتگو کرد.

چند سال پیش در برخی کشورهای اروپایی، پلیس برای برخورد با باندهای قاچاق انسان و گروه هایی که به سوءاستفاده از کودکان مشغول بودند با گوگل و فیس بوک وارد مذاکره شد و این کمپانی های بزرگ با در اختیار گذاشتن اطلاعات به انهدام این باندها کمک کردند. چیزی که همزمان با خوشحالی برای نابود کردن این افراد، نگرانی هایی را نیز ایجاد کرد. آیا پیام رسان ها و برخی شبکه های اجتماعی دیگر می توانند تصمیم بگیرند که در چه مواردی می توان اقدام به انتشار اطلاعات محرمانه کاربران کرد؟ همچنین از کجا معلوم که دولت ها برای فعالیت های سیاسی خود از این روش ها استفاده نکنند و از عناوین مجرمانه تنها برای سنگرسازی فعالیت های خود بهره نگیرند.

چیزی که باید مورد توجه کاربران قرار بگیرد این نکته است که پیام رسان ها تنها ابزاری نیستند که دولت ها و صاحبان قدرت بتوانند از اطلاعات ما سر در بیاورند. ما در شبانه روز با استفاده از فناوری های مختلف این امکان را به نهادهای گوناگون می دهیم که درباره سلیقه، عقیده و ارتباطات مان مطلع باشند و احتمالا در مواقع مورد نیازشان از آن استفاده کنند. درست مانند وقتی که روی صفحه فیس بوک دوست مان پیام تبریک تولد می نویسیم و این شبکه اجتماعی در ستون کناری خود چند فروشگاه کادویی را که می تواند پروسه هدیه خریدمان را ساده تر کند، معرفی می کند.

تلگرام

  • ۷۰۰ میلیون اشتراک عکس روزانه
  • ۲۲۰ هزار کاربر جدید روزانه
  • ۱۲ میلیارد پیام روزانه
  • ۶۲ میلیون کاربر
  • کشور مبدا: روسیه

واتس آپ

  • ۱۹۵ دقیقه میانگین مکالمه کاربران در هفته
  • ۳۰ میلیارد پیام روزانه
  • ۹۰۰ میلیون کاربر
  • کشور مبدا: آمریکا


  • آخرین ویرایش:یکشنبه 21 بهمن 1397
نظرات()   
   
یکشنبه 21 بهمن 1397  02:17 ب.ظ

به گزارش ایسنا ، این شرکت چینی اظهار کرد: Gigabit Phone اولین گوشی همراه هوشمند با قابلیت سرعت دانلود بیش از یک گیگا بیت در هر ثانیه است که این سرعت ۱۰ برابر سریع‌تر از نسل خدمات ۴G مورد استفاده در دنیای امروز است.

سخنگوی شرکت ZTE اظهار کرد: این دستگاه جدید ابزاری برای اتصال دائم کاربران محسوب شده و یکی از فناوری‌های پیشرفته شرکت محسوب می‌شود.

این شرکت فناوری نسل جدید تولیدات خود را با قابلیت ۵G با نام اختصاری نسل پنجم برای استفاده کاربران در دانلود فیلم در چند ثانیه ارائه کرده است.

این شرکت از سال ۱۹۸۵ تاسیس شده و مشتریان بسیاری در بیش از ۱۶۰ کشور جهان دارد و یکی از فروشندگان گوشی هوشمند در ایالات متحده است.


  • آخرین ویرایش:-
نظرات()   
   

به گزارش  مهر به نقل از دیجیتال ترندز، انرجایزر که قبلا هم چندبار گوشی های هوشمند تلفن همراه تولید کرده بود، گوشی هوشمند Energy E۵۵۰LTE را به صورت ضدآب و ضدضربه و ضد گرد و خاک طراحی کرده، به گونه ای که می توان گوشی یاد شده را به مدت نیم ساعت در عمق یک متری آب سالم نگهداشت.

چهار گوشه این گوشی هم به صورت مقاوم طراحی شده تا در صورت سقوط ناگهانی آسیب نبیند.

نمایشگر ۵.۵ اینچی با دقت ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰، دوربین ۸ مگاپیکسلی برای تهیه عکس های سلفی، دوربین ۱۳ مگاپیکسلی در پشت، باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری با توان نگهداری شارژ بالا و شارژ سریع، فلاش ال ای دی، حسگر اثر انگشت، پردازنده دوگیگاهرتزی ساخت MediaTek و هشت هسته ای MTK۶۷۵۵ ، ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی با امکان نصب کارت حافظه سخت افزار نسبتا قدرتمندی برای گوشی یاد شده به ارمغان آورده است.

Energy E۵۵۰LTE قرار است تابستان سال آینده یعنی کمتر از شش ماه دیگر برای فروش عمومی عرضه شود و قیمت آن حدود ۴۸۰ دلار خواهد بود.


  • آخرین ویرایش:-
نظرات()